Σας ενημερώνουμε ότι κατά το σχολικό έτος 2023-2024, στα πλαίσια του Διευρυμένου Ολοήμερου θα λειτουργήσουν στο σχολείο μας οι παρακάτω Εκπαιδευτικοί Όμιλοι κατά τις απογευματινές ώρες, μετά το πέρας του ωρολογίου προγράμματος:
- Όμιλος Μουσικής
- Γλώσσα και κουλτούρα στις γερμανόφωνες χώρες
- Πνευματικά παιχνίδια και παζλ
(Παρακαλούμε συμβουλευτείτε το συνοπτικό πίνακα που ακολουθεί, για περισσότερες πληροφορίες)
Οι εκπαιδευτικοί όμιλοι δεν έχουν τον χαρακτήρα της επέκτασης, ενίσχυσης και προετοιμασίας των μαθημάτων του Ωρολογίου Προγράμματος και δεν προσθέτουν φόρτο εργασίας στους μαθητές/τριες. Στο πλαίσιο λειτουργίας των ομίλων προσφέρονται αντικείμενα και δράσειςδημιουργικής απασχόλησης, ελεύθερης έκφρασης και ψυχαγωγίας με ποικίλες θεματικές, αξιοποιώντας το οπτικοακουστικό υλικό και την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου προκειμένου να επιτυγχάνονται με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο οι εκπαιδευτικοί στόχοι κάθε θεματικής.
Η λειτουργία των ομίλων αρχίζει στις 15 Οκτωβρίου και ολοκληρώνεται δύο εβδομάδες πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Κάθε μαθητής/τρια μπορεί να συμμετέχει σε έναν ή δύο ομίλους.Όσοι μαθητές επιθυμούν μπορούν να παρακολουθήσουν μόνο τους ομίλους, κατά τις ώρες 16.00-17.30.
Προκειμένου να δηλώσετε ενδιαφέρον για τη συμμετοχή σε κάποιο όμιλο, παρακαλούμε επικοινωνήστε με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό του τμήματος του παιδιού σας μέχρι και τις 5 Οκτωβρίου.
6ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας
Σχολικό έτος 2023-2024
Προτάσεις για τη δημιουργία Εκπαιδευτικών Ομίλων στα πλαίσια της λειτουργίας του Διευρυμένου Ολοήμερου
Ονοματεπώνυμο εκπαιδευτικού | Πουλαράκη Αικατερίνη | Νικολέτα Σπυρίδου | Σαββάκη Όλγα |
Κλάδος/Ειδικότητα | ΠΕ79.01 – Μουσικής | Γερμανικής Φιλολογίας (ΠΕ 07) | Δασκάλα ΠΕ70 |
Τίτλος του ομίλου | Όμιλος μουσικής | Γλώσσα και κουλτούρα στις γερμανόφωνες χώρες | «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΠΑΖΛ» |
Θεματική/ές που εντάσσεται ο όμιλος | Χορωδιακό σύνολο – Αισθητική αγωγή,Εκμάθηση μελωδικών και ρυθμικών κρουστών και συνοδείας τραγουδιών,θεωρία της μουσικής. | Γνωριμία με τη γερμανική γλώσσα και κουλτούρα μέσα από παιχνίδια, τραγούδια και βιωματικές δράσεις. | |
Αριθμός ωρών ομίλου ανά εβδομάδα | 2 | 2 | 2 |
Τάξη ή τάξεις που απευθύνεται ο όμιλος | Α’,Β’,Γ’,Δ,Ε’,ΣΤ’. | Α’,Β’,Γ’,Δ,Ε’,ΣΤ’. | Γ-ΣΤ |
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα / Εκπαιδευτικοί στόχοι | Η φωνητική καλλιέργεια των μαθητών, η ένταξη τους σε ένα χορωδιακό και οργανικό σύνολο, η συνεργασία και η καλλιέργεια της μουσικής αντίληψης . | Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη γερμανική γλώσσα, να έρθουν σε επαφή με άλλες κουλτούρες και να διαμορφώσουν πολυπολιτισμική συνείδηση. | Τα πνευματικά παιχνίδια και τα παζλ αποσκοπούν στην: ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτωνκαλλιέργεια ενδιαφερόντων και κλίσεωνενθάρρυνση δημιουργικής απασχόλησης και ελεύθερης έκφρασης,εμπλουτισμός των ευκαιριών, τρόπων και μέσων για ψυχαγωγίαείναι μια ιδανική λύση, επειδή δίνουν στους ανθρώπους τρόπους αλληλεπίδρασης και τους επιτρέπουν να συνδέονται, να μοιράζονται ιστορίες και να αναπτύσσουν ουσιαστικές σχέσεις. Δίνοντας σκοπό στις αλληλεπιδράσεις βοηθά να διώξουν τις κοινωνικές ανησυχίες ενός ατόμου.είτε οι παίκτες ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον είτε εργάζονται μαζί σε μια ομάδα, αφήνουν γρήγορα τους φραγμούς τους και αφήνουν τις προσωπικότητές τους να λάμψουν.παρέχουν ένα κοινό έδαφος στο οποίο μπορούμε να σταθούμε και να επενδύσουμε ποιοτικό χρόνο μαζί με τα παιδιά. |
Διδακτική μεθοδολογία | Αποκαλυπτική, ερευνητική, συνθετική παρακολούθηση, mentoring, φωνητική τοποθέτηση, φύλλα εργασίας, βιωματικές δράσεις , εκπόνηση εργασιών, αναστοχασμός, και αυτοαξιολόγηση. | ||
Αναλυτικό Πρόγραμμα (με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής από Οκτώβριο μέχρι Μάιο ή Ιούνιο) | Οκτώβριος έως Δεκέμβριο: φύλλα εργασίας από τα βιβλία του ομίλου,φωνητική εξάσκηση σε τραγούδια ελλήνων και ξένων συνθετών, ρυθμική αγωγή, σύμβολα και μελωδική ανάγνωση στο μεταλλόφωνο. Ιανουάριος έως Ιούνιο: φύλλα εργασίας και υλικό από τα βιβλία του ομίλου μουσικής και επεξεργασία τραγουδιών,ακρόαση μουσικής και μορφολογική ανάλυση μέσα από το παιχνίδι . | Οι μαθητές που θα παρακολουθήσουν τον όμιλο θα έρθουν σε επαφή όχι μόνο με τη γερμανική γλώσσα, αλλά και με τον πολιτισμό γερμανόφωνων χωρών. Θα ασχοληθούν με τραγούδια, παιχνίδια, ήθη και έθιμα, λογοτεχνία και κατασκευές. | 15 Οκτωβρίου-1 Ιουνίου ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΟΜΙΛΟ ΣκάκιΣταυρόλεξαΣκράμπλΜονόποληΠρόσωπο-ζώο-πράγμα (χρώμα-πόλη-χώρα….)ΚρεμάλαΚαπακο-λέξειςΠαζλΦιδάκιΓκρινιάρης |
Διδακτικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό) | Θεωρία της μουσικής: Μ.Καλομοίρη, Τραγούδια από το Ανθολόγιο του σχολείου και προσωπικές συλλογές. Διδακτικό υλικό Ευτυχίας Τσεσμελή για παιδιά δημοτικού. | 1. ΣΚΑΚΙ Ένα από τα ωραιότερα επιτραπέζια παιχνίδια αλλά και πνευματικό άθλημα είναι το σκάκι. Το ξέρατε ότι το σκάκι είναι από τα πιο αγαπημένα και διαδεδομένα παιχνίδια στον κόσμο; Και πώς να μην είναι. Λένε ότι το σκάκι βοηθά στην αύξηση του IQ, βελτιώνει τη μνήμη και προλαμβάνει το Αλτσχάιμερ! Παλαιότερα το σκάκι το ονόμαζαν «παιγνίδι των Βασιλέων», γιατί το έπαιζαν κυρίως Βασιλιάδες, Πρίγκιπες, Πάπες και γενικά οι ευγενείς και πλούσιου Ανατολής και Δύσης. Σήμερα το σκάκι χαρακτηρίζεται «βασιλιάς των παιγνιδιών» ως το δυσκολότερο, επιστημονικότερο και ωραιότερο παιχνίδι! 2. ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΑ Το σταυρόλεξο είναι παιχνίδι πνεύματος και γνώσεων, στο οποίο ο λύτης προσπαθεί να βρει κρυμμένες λέξεις. Σταυρόλεξα και δεξιότητες Τα σταυρόλεξα βοηθούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μάθησης και εξάσκησης της μνήμηςΒοηθούν στην επίλυση προβλημάτων, καλλιεργούν την υπομονή και την επιμονήΣυμβάλλουν στην ανάπτυξη θετικής αυτοεκτίμησης και ολοκληρωμένης σκέψηςΤα σταυρόλεξα μειώνουν το άγχοςΤα περισσότερα παιδιά βελτιώνουν και αναπτύσσουν το λεξιλόγιό τους μέσω της ανάγνωσης. Παράλληλα, μαθαίνουν τη σημασία των λέξεων μέσα από το πλαίσιο της δομής της πρότασης.Τα σταυρόλεξα για παιδιά μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο.Έχουν την ικανότητα να παρακινούν τους συμμετέχοντες να αναζητήσουν νέους τρόπους συλλογισμού. Οι προκλήσεις που δημιουργούν γίνονται ερεθίσματα όταν χρησιμοποιούνται με τον κατάλληλο τρόπο.Τα σταυρόλεξα μπορούν να ενισχύσουν σε μεγάλο βαθμό, το λεξιλόγιο και την ορθογραφία, καθώς λύνονται με παιγνιώδη τρόπο 3. ΣΚΡΑΜΠΛ Το σκραμπλ (αγγλ. Scrabble) είναι επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων, ίσως το πιο διάσημο στον κόσμο: αυτή τη στιγμή κυκλοφορεί σε περισσότερες από 120 χώρες και παίζεται σε 30 διαφορετικές γλώσσες. ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΚΡΑΜΠΛ «Για πλούσιο λεξιλόγιο, φτωχό σε ορθογραφικά λάθη» Το Scrabble, εξάλλου, προσφέρεται ιδιαίτερα και για τη διδασκαλία και την εκμάθηση της ορθογραφίας. «Οι δρόμοι είναι πολλοί», παρατηρεί ο κ. Καζάζης και εξηγεί: «Κάποιοι μαθητές θα ωφεληθούν από το παιχνίδι, προσθέτοντας ορθογραφημένες νέες λέξεις στο λεξιλόγιό τους∙ κάποιοι άλλοι θα προσπαθήσουν να γράψουν σωστά λέξεις που γνωρίζουν από τον προφορικό τους λόγο∙ κάποιοι άλλοι θα συγκρίνουν και θα διακρίνουν λέξεις ομόηχες, που όμως γράφονται διαφορετικά, κατά την ισχύουσα ιστορική ορθογραφία. Αναζητείται και η ετυμολογία, κατά προτίμηση στο λεξικό, που είναι πάντα ανοιχτό δίπλα. 4. ΠΑΖΛ Ένα παζλ (με πλαίσιο, συχνά μόνο παζλ ) είναι ένα παζλ με πλακάκια που απαιτεί τη συναρμολόγηση κομματιών που συμπλέκονται συχνά ακανόνιστου σχήματος και μωσαϊκού, καθένα από τα οποία έχει τυπικά ένα τμήμα μιας εικόνας. Όταν συναρμολογούνται, τα κομμάτια του παζλ παράγουν μια πλήρη εικόνα. 5. ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Επιτραπέζιο ονομάζεται κάθε παιχνίδι που παίζεται πάνω σε μικρή οριζόντια επιφάνεια. Μπορούν να συμμετέχουν 2 ή περισσότερα άτομα και κύριος σκοπός είναι η διασκέδαση και, σε άλλες περιπτώσεις, η αποκόμιση γνώσεων ή η νοητική άσκηση. Α. ΜΟΝΟΠΟΛΗ Monopoly ονομάζεται το επιτραπέζιο παιχνίδι αγοραπωλησίας ιδιοκτησιών. Οι παίκτες συμμετέχουν σε έναν κόσμο οικονομικής πραγματικότητας, με σκοπό να αποκτήσουν πλούτο μέσω οικονομικών δραστηριοτήτων. Το παιχνίδι περιλαμβάνει αγορά και ενοικίαση ιδιοκτησιών με χρήματα του παιχνιδιού, καθώς οι παίκτες περιφέρονται. Τρεις διπλές ζαριές στη σειρά, όμως, στέλνουν τον παίκτη στη φυλακή. Κατά τη διάρκεια του γύρου, οι παίκτες μπορούν επίσης να αποφασίσουν εάν θα κτίσουν ή θα υποθηκεύσουν την ιδιοκτησία τους. Το κτίσιμο περιλαμβάνει την κατασκευή σπιτιού ή ξενοδοχείου με διαφορετική τιμή και ύψος ενοικίου για κάθε γειτονιά, Β. ΦΙΔΑΚΙ Το φιδάκι είναι ένα κλασικό διασκεδαστικό επιτραπέζιο παιχνίδι, στο οποίο υπάρχουν ορισμένα επίπεδα, τα οποία ανεβαίνεις εάν πέσεις σε βάση σκάλας και κατεβαίνεις εάν πέσεις σε στόμα από φιδάκι. Γ. ΓΚΡΙΝΙΑΡΗΣ Κλασικό παιχνίδι, τύχης , ταχύτητας και διασκέδασης. Ο Γκρινιάρης είναι κλασικό επιτραπέζιο παιχνίδι στο οποίο συμμετέχουν 2 έως 4 παίκτες. Είναι παιχνίδι που καλλιεργεί την υπομονή!!!! Δ. ΠΡΟΣΩΠΟ-ΖΩΟ-ΠΡΑΓΜΑ Πρόκειται για το πολύ γνωστό και αγαπημένο παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων. Το παιχνίδι που όταν βαριόμασταν μικρά, οι γονείς μας, μάς έβαζαν να παίξουμε, και μας κρατούσε συντροφιά ατελείωτες ώρες. Ένα παιχνίδι γεμάτο αναμνήσεις και αθωότητα. Ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι για να εμπλουτίσουν τα παιδιά το λεξιλόγιο τους και να εξοικειωθούν με την ορθογραφία. Ένα παιχνίδι κατάλληλο για τα παιδιά όλων των ηλικιών!!!Εμπλουτίζεται προσθέτοντας κι άλλες κατηγορίες, όπως χώρες, πόλεις, πρωτεύουσες κ.ά. Ε. ΚΡΕΜΑΛΑ Κρεμάλα είναι παιχνίδι του οποίου σκοπός είναι η αναζήτηση κρυφών λέξεων, γράμμα προς γράμμα από τους παίκτες[ Είναι διαχρονικό και παίζεται από όλες τις ηλικίες. Είναι παραδοσιακό επικοινωνιακό παιχνίδι με λέξεις, για 2 ή παραπάνω παίκτες, από 7 ετών και πάνω. ΣΤ. ΚΑΠΑΚΟΛΕΞΕΙΣ Η δημιουργία καπακολέξεων είναι ένα ελληνικό παιχνίδι λέξεων που θα ακονίσει το μυαλό σας. ΑΝΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Παιχνίδια με αριθμούς ΣΧΗΜΑΤΙΖΩ ΑΡΙΘΜΟΥΣ ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΔΕΚΑΔΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΠΡΟΣΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙΣ | |
Τρόπος επιλογής μαθητών | Όλα τα παιδιά που αγαπούν τη μουσική . | ||
Τρόποι αξιολόγησης μαθητών | Ηχογράφηση του αρχικού σταδίου τραγουδιού και του τελικού σταδίου.Φύλλα εργασίας. | ||
Προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα ομίλου (ημέρα/ώρα έναρξης/ώρα λήξης) | Πέμπτη 16:00-17.30 | Πέμπτη 16.00 -17:30 | Δευτέρα 16.00-17.30 |
Τόπος διεξαγωγής ομίλου | Αίθουσα μουσικής 6ου δημοτικού σχολείου Φλώρινας. | ||
Ειδικοί εξωτερικοί συνεργάτες | Ωδείο Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας. | ||
Συνεργασίες (ιδρύματα, οργανισμοί, σχολεία, φορείς, πρόσωπα κ.ά.) | Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας, Μητρόπολη Φλώρινας, 5οΔημ.Σχολείο Φλώρινας, Διακεκριμένοι μουσικοί μέσω διαδικτύου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. | ||
Εκπαιδευτικές επισκέψεις | Ωδείο Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Μακεδονίας,Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης),Λύκειο Ελληνίδων Φλώρινας, Βυζαντινή χορωδία Μητροπόλεως Φλωρίνης-Πρεσπών και Εορδαίας, μπάντα του Δήμου Φλώρινας. | ||
Τρόπος αξιολόγησης του ομίλου | Να είναι ικανοί οι μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιας μουσικής παράστασης ως χορωδοί,να παίζουν απλή ρυθμική ή και μελωδική συνοδεία ,να ξεχωρίζουν την ευρωπαϊκή από τη βυζαντινή μουσική,να αποκτήσουν μουσικό κριτήριο,να έλθουν σε επαφή με άλλους πολιτισμούς και να διακρίνουν μουσικά και πολιτιστικά στοιχεία αυτών,να έχουν εξέλιξη στη φωνητική τους τοποθέτηση(μέσω ηχογράφησης). | ||
Παραδοτέα | Μουσικό video ή ηχογράφηση ή παράσταση στο τέλος του προγράμματος και δημιουργία ψηφιακού υλικού. |